NADIA ESTU NINGTIAS, . (2025) PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN SEKS MELALUI MEDIA BUKU SERI BERGAMBAR UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN PERLINDUNGAN DIRI ANAK USIA 5-6 TAHUN. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
![]() |
Text
BAB 1.pdf Download (688kB) |
![]() |
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (706kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (327kB) | Request a copy |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (458kB) |
![]() |
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Pendidikan seks merupakan aspek penting untuk dikenalkan pada anak usia dini agar mereka memahami konsep perlindungan diri sejak awal. Stimulus yang tepat dan menarik akan membantu anak memahami pentingnya menjaga dirinya sendiri sejak dini. Salah satu metode awal untuk menanamkan konsep perlindungan diri adalah melalui pembelajaran yang komunikatif dan kontekstual sesuai usia anak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas penggunaan media buku seri bergambar dalam pembelajaran pendidikan seks untuk meningkatkan pemahaman perlindungan diri pada anak usia 5-6 tahun. Penelitian ini menggunakan metode pengembangan (Research and Development) dengan model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, dan Evaluation). Penelitian ini diawali dengan uji coba kelompok kecil yang melibatkan 14 orang anak dan uji coba kelompok besar yang melibatkan 20 orang anak. Berdasarkan hasil uji efektivitas , nilai t hitung yang diperoleh sebesar 26,027 > t table 2,093 dan nilai signifikansi 0,000 > 0,05 maka dapat disimpulkan bahwa pengembangan pembelajaran pendidikan seks melalui media buku seri bergambar sangat efektif untuk meningkatkan pemahaman perlindungan diri anak usia 5-6 tahun. Kata Kunci: Pendidikan Seks, Perlindungan Diri, Buku Seri Bergambar, Anak Usia Dini ***** Sex education is an important aspect to be introduced to young children so that they understand the concept of self-protection from an early age. Appropriate and engaging stimuli will help children understand the importance of self-protection from an early age. One of the initial methods for instilling self-protection concepts is through communicative and contextually appropriate learning tailored to the child's age. This study aims to determine the effectiveness of using illustrated book series as a medium in sex education to enhance self-protection understanding among children aged 5-6 years. This study uses the Research and Development (R&D) method with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The study began with a small-scale pilot study involving 14 children and a large-scale pilot study involving 20 children. Based on the effectiveness test results, the calculated t-value obtained was 26.027 > t-table 2.093, and the significance value was 0.000 > 0.05. Therefore, it can be concluded that the development of sex education through illustrated book series is highly effective in enhancing self-protection understanding among children aged 5-6 years. Keywords: Sex Education, Self-Protection, Illustrated Book Series, Young Children
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Dr. R Sri Martini Meilanie, M.Pd. ; 2). Dr. Nurbiana Dhieni, M.Psi. |
Subjects: | Pendidikan > Psikologi Pendidikan Pendidikan > Media Pembelajaran |
Divisions: | FIP > S2 Pendidikan Anak Usia Dini |
Depositing User: | Nadia Estu Ningtias . |
Date Deposited: | 13 Aug 2025 07:21 |
Last Modified: | 13 Aug 2025 07:21 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/60686 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |