VISUAL THINKING STRATEGIES IMPLEMENTATION TO PROMOTE CRITICAL THINKING: A CASE STUDY IN AN EFL CLASSROOM

NABILA RAMADHIANTI, . (2025) VISUAL THINKING STRATEGIES IMPLEMENTATION TO PROMOTE CRITICAL THINKING: A CASE STUDY IN AN EFL CLASSROOM. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (315kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (802kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (493kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (266kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (447kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Critical thinking is essential in EFL learning because it helps students interpret, evaluate, and communicate ideas meaningfully. However, fostering it in Indonesian EFL contexts remains difficult, as many educators are more used to teaching linguistic competency and test-focused skills, relying on traditional methods. Visual Thinking Strategies (VTS), originally developed for art education, has gained recognition as a discussion-based approach that encourages students’ critical thinking by observing and interpreting visuals. However, its integration into Indonesian EFL settings remains limited. Therefore, this study aims to describe how VTS was implemented in an EFL classroom at a university in Jakarta and the specific questions used to promote critical thinking skills, classifying them based on Facione’s framework. The study adopts a mixed-methods design through classroom observations and a questionnaire. Findings show that VTS was implemented using various visual media as discussion prompts, along with structured questioning and facilitation techniques. The questions also cover all of Facione’s sub-skills of critical thinking. However, students’ use of VTS still needs more support and guidance. Thus, training programs can be developed to equip lecturers and support students in maximizing VTS implementation in EFL classrooms. In addition, future research could include interviews, reflective activities, or experimental designs to gain deeper exploration into how VTS promotes critical thinking skills. ***** Berpikir kritis merupakan kemampuan penting dalam konteks EFL karena membantu siswa menafsirkan, mengevaluasi, dan berkomunikasi ide secara bermakna. Namun, pengembangannya dalam konteks EFL di Indonesia masih menghadapi tantangan, karena banyak pendidik lebih terbiasa mengajar kompetensi linguistik dan kemampuan yang biasa diujikan, dengan mengandalkan metode-metode tradisional. Visual Thinking Strategies (VTS), yang awalnya dikembangkan untuk pendidikan seni, telah dikenal sebagai pendekatan berbasis diskusi yang mendorong pemikiran kritis siswa melalui pengamatan dan penafsiran visual. Namun, penerapannya dalam pembelajaran EFL di Indonesia masih terbatas. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan bagaimana VTS diterapkan dalam kelas EFL di sebuah universitas di Jakarta, beserta pertanyaan spesifik yang digunakan untuk mengembangkan keterampilan berpikir kritis dengan mengklasifikasikannya berdasarkan teori Facione. Penelitian ini menggunakan metode penelitian campuran melalui observasi kelas dan kuesioner. Hasil penelitian menunjukkan bahwa VTS diterapkan menggunakan berbagai media visual sebagai pemicu diskusi, disertai dengan pertanyaan terstruktur dan beberapa teknik fasilitasi yang terencana. Pertanyaan yang diajukan juga mencakup semua sub-keterampilan berpikir kritis dalam teori Facione. Namun, penggunaan VTS oleh siswa masih memerlukan dukungan dan bimbingan lebih lanjut. Maka dari itu, program-program pelatihan dapat dikembangkan untuk membekali dosen dan mendukung mahasiswa dalam memaksimalkan penerapan VTS di kelas EFL. Selain itu, penelitian selanjutnya disarankan untuk menggunakan wawancara, aktivitas reflektif, atau desain eksperimental guna menggali lebih dalam bagaimana VTS mendorong keterampilan berpikir kritis.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Ilza Mayuni, M.A. 2). Tara Mustikaning Palupi, M.Hum.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Nabila Ramadhianti .
Date Deposited: 14 Aug 2025 02:57
Last Modified: 14 Aug 2025 02:57
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/60900

Actions (login required)

View Item View Item