WAZAN - WAZAN FI'IL DAN MAKNANYA DALAM LIRIK - LIRIK LAGU HUMOOD ALKHUDER DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PEMBELAJARAN ILMU SHARAF

TANIA DITA AMELIA, . (2025) WAZAN - WAZAN FI'IL DAN MAKNANYA DALAM LIRIK - LIRIK LAGU HUMOOD ALKHUDER DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PEMBELAJARAN ILMU SHARAF. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
File Cover.pdf

Download (1MB)
[img] Text
File BAB 1.pdf

Download (496kB)
[img] Text
File BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (963kB) | Request a copy
[img] Text
File BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (439kB) | Request a copy
[img] Text
File BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (864kB) | Request a copy
[img] Text
File BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (308kB) | Request a copy
[img] Text
File Daftar Pustaka.pdf

Download (485kB)
[img] Text
File Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (997kB) | Request a copy

Abstract

Tania Dita Amelia. Wazan - Wazan Fi'il dan Maknanya dalam Lirik - Lirik Lagu Humood Alkhuder dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Ilmu Sharaf. Skripsi. Jakarta: Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta, Juli 2025. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi dan menganalisis bentuk-bentuk fi’il beserta wazan-wazannya dalam lirik lagu-lagu berbahasa Arab karya Humood Alkhuder, yaitu “Kun Anta”, “Tasna’ul Mustahil”, dan “Ha Anā Dzā”. Penelitian ini juga bertujuan untuk menggali makna leksikal dan kontekstual dari fi’il-fi’il tersebut serta mengkaji implikasinya terhadap pembelajaran ilmu sharaf. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh fenomena meningkatnya popularitas lagu-lagu Arab di Indonesia, namun tidak diimbangi dengan pemahaman linguistik yang mendalam, khususnya dalam aspek morfologi bahasa Arab. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan pendekatan analisis linguistik. Data dikumpulkan melalui dokumentasi dan analisis isi terhadap lirik lagu-lagu yang diteliti. Fokus analisis meliputi klasifikasi fi’il berdasarkan aspek waktu (māḍī, muḍāri‘, dan amr), jenis huruf (ṣaḥīḥ dan mu‘tal), jumlah huruf (mujarrad dan mazīd), keberadaan subjek (ma‘lūm dan majhūl), serta keberadaan objek (lazim dan muta‘addī). Selain itu, dilakukan pula analisis terhadap pola-pola wazan fi’il yang digunakan serta makna semantisnya secara leksikal dan kontekstual. Hasil penelitian menunjukkan bahwa lagu-lagu Humood Alkhuder mengandung beragam bentuk fi’il dengan variasi wazan yang mencerminkan intensitas, partisipasi, perubahan keadaan, hingga permintaan. Penggunaan fi’il yang bervariasi dalam lirik-lirik tersebut tidak hanya memperkaya makna lirik, tetapi juga memiliki potensi besar sebagai media pembelajaran ilmu sharaf yang kontekstual dan menyenangkan. Penelitian ini merekomendasikan penggunaan lirik lagu sebagai bahan ajar alternatif dalam pembelajaran bahasa Arab, khususnya untuk memperkenalkan dan memperkuat pemahaman mengenai fi’il dan wazan kepada pelajar dan mahasiswa. Kata Kunci: Fi’il, Wazan Fi’il, Lagu Arab, Humood Alkhuder, Ilmu Sharaf, Pembelajaran Bahasa Arab. ***** Tania Dita Amelia. Verb Patterns (Wazn) and Their Meanings in the Lyrics of Humood Alkhuder’s Songs and Their Implications for the Teaching of Morphology (Ilmu Sharaf). Undergraduate Thesis. Jakarta: Arabic Language Education Study Program, Faculty of Languages and Arts, State University of Jakarta, July 2025. This study aims to identify and analyze the forms of fi'il (verbs) and their morphological patterns (wazn) found in the lyrics of Arabic songs by Humood Alkhuder, namely “Kun Anta”, “Tasna’ul Mustahil”, and “Ha Anā Dhā”. The study also explores the lexical and contextual meanings of these verbs and examines their implications for the teaching of sharf (Arabic morphology). The research is motivated by the growing popularity of Arabic songs in Indonesia, which is not matched by a deep linguistic understanding, especially in terms of Arabic morphology. This research employs a descriptive qualitative method using a linguistic analysis approach. Data were collected through documentation and content analysis of the selected song lyrics. The analysis focuses on the classification of fi'il based on various linguistic aspects: verb tense (past, present/future, and imperative), root consonant types (sound and weak), number of root letters (basic and augmented), the presence or absence of the subject (active and passive), and the presence or absence of the object (intransitive and transitive). Additionally, the study analyzes the verb patterns (awzān) and their semantic meanings, both lexically and contextually. The findings reveal that Humood Alkhuder’s songs contain diverse verb forms with a variety of patterns that reflect meanings such as intensity, reciprocity, transformation, and request. The use of such varied verbs enriches the meaning of the lyrics and demonstrates high potential as a contextual and engaging medium for teaching Arabic morphology. This study recommends incorporating Arabic song lyrics as an alternative learning resource to introduce and reinforce students’ understanding of fi'il and wazn in an enjoyable and practical way. Keywords: fi'il, verb patterns, Arabic songs, Humood Alkhuder, sharf, Arabic language learning.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Samsi Setiadi, M.Pd. 2). Dr. Raden Ahmad Barnabas, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Linguistik
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab
Bahasa dan Kesusastraan > Sastra Arab
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Users 30115 not found.
Date Deposited: 19 Aug 2025 05:55
Last Modified: 19 Aug 2025 05:55
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/61619

Actions (login required)

View Item View Item