BRAMANTIO SUGITA SYARIF, . (2025) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS WEB PADA MATA PELAJARAN PEMELIHARAAN MESIN KENDARAAN RINGAN KELAS XII TEKNIK KENDARAAN RINGAN DI SMKN 54 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
|
Text
COVER.pdf Download (713kB) |
|
|
Text
BAB 1.pdf Download (278kB) |
|
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (716kB) | Request a copy |
|
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (659kB) | Request a copy |
|
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (935kB) | Request a copy |
|
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (262kB) | Request a copy |
|
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (258kB) |
|
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK Sebagai bentuk perubahan dan wujud pembaharuan di era perkembangan teknologi pendidikan, menjadikan web sebagai media pembelajaran yang modern, mudah, dan lengkap untuk Siswa, khususnya untuk Siswa ditingkat sekolah menengah kejuruan. Berdasarkan peraturan di SMKN 54 Jakarta siswa diperbolehkan menggunakan HP di sekolah. Hal ini masih kurang maksimal jika hanya ada kebijakan tanpa inovasi dalam pemanfaatan media baik di dalam maupun di luar kelas. Sebagai upaya menjawab permasalahan yang ada penulis berupaya untuk mengembangkan perangkat media pembelajaran berbasis web pada mata pelajaran Pemeliharaan Mesin Kendaraan Ringan untuk kelas XII materi Sistem Engine, serta mengukur tingkat kelayakan media tersebut berdasarkan penilaian pakar materi, pakar media dan uji coba terbatas siswa. Metode yang diterapkan dalam penelitian ini adalah Research and Development (RnD) serta mengadaptasi model Hannafin dan Peck dalam proses pengembangannya. Penilaian kelayakan media dilakukan melalui penyebaran instrumen kuesioner kepada pakar materi dan pakar media, serta melalui uji coba terbatas kepada Siswa kelas XII Program Keahlian Teknik Kendaraan Ringan di SMKN 54 Jakarta pada mata pelajaran Pemeliharaan Mesin Kendaraan Ringan. Hasil uji kelayakan menunjukkan bahwa media yang dikembangkan memperoleh persentase kelayakan sebesar 88,8 % dari pakar materi, 93,3 % dari pakar media, dan 92,9 % dari hasil uji coba terbatas oleh 30 Siswa yang sedang mempelajari mata pelajaran Pemeliharaan Mesin Kendaraan Ringan. Berdasarkan hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa media berbasis web ini yang dikembangkan pada penelitian ini “Sangat Layak” untuk digunakan sebagai media pendukung proses pembelajaran pada mata pelajaran Pemeliharaan Mesin Kendaraan Ringan. Kata Kunci: Pengembangan Media , Website Canva, Pemeliharaan Mesin Kendaraan Ringan, R&D, SMKN 54 Jakarta. ABSTRACT As a form of change and a form of renewal in the era of educational technology development, make the web a modern, easy, and complete learning medium for Students, especially for Students at the secondary vocational school level. According to the rules in SMKN 54 Jakarta, students are allowed to use their mobile phones in school. This is still less than optimal if there is only a policy without innovation in the use of media both inside and outside the classroom. In an attempt to answer the existing problems, the author attempted to develop a web-based learning media tool on the subject of Light Vehicle Engine Maintenance for class XII of the Engine System material, as well as to measure the level of feasibility of the media based on the assessment of subject matter experts, media experts and limited trials of students. The method used in this study is Research and Development (RnD) and adapts the Hannafin and Peck models in the development process. The assessment of media eligibility was carried out through the dissemination of questionnaire instruments to material experts and media experts, as well as through a limited trial to Class XII Students of the Light Vehicle Engineering Skills Program at SMKN 54 Jakarta on the subject of Light Vehicle Engine Maintenance. The results of the eligibility test showed that the developed media obtained a percentage of eligibility of 88.8% from subject matter experts, 93.3% from media experts, and 92.9% from the results of a limited trial by 30 Students studying the subject of Light Vehicle Engine Maintenance. Based on these results, it can be concluded that this web-based media developed in this research is “Very Suitable“ to be used as a supporting medium for the learning process in the subject of Light Vehicle Engine Maintenance. Key words: Development of learning media, Canva website, Maintenance of engine of light vehicles, R&D, SMKN 54 Jakarta.
| Item Type: | Thesis (Sarjana) |
|---|---|
| Additional Information: | 1. Dr. Phil. Imam Mahir, M.Pd. 2. Drs. Sirojuddin,. M.T |
| Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Kejuruan dan Sekolah Kejuruan Pendidikan > Media Pembelajaran Teknologi dan Ilmu Terapan > Teknik Mesin, Mekanika Teknik |
| Divisions: | FT > S1 Pendidikan Teknik Mesin |
| Depositing User: | Bramantio Sugita Syarif . |
| Date Deposited: | 16 Dec 2025 07:09 |
| Last Modified: | 16 Dec 2025 07:09 |
| URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/62840 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
