PENGEMBANGAN MODEL MEDIA PEMBELAJARAN MUFRODAT BERBASIS SPARKOL VIDEOSCRIBE UNTUK KELAS VIII SMP ISLAM NAILUFAR JAKARTA TIMUR

DEA AFISYA, . (2020) PENGEMBANGAN MODEL MEDIA PEMBELAJARAN MUFRODAT BERBASIS SPARKOL VIDEOSCRIBE UNTUK KELAS VIII SMP ISLAM NAILUFAR JAKARTA TIMUR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (432kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (681kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (429kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (887kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (367kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (398kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran berbasis Sparkol Videoscribe untuk pembelajaran kosakata bagi siswi Kelas VIII SMP Islam Nailufar Jakarta Timur. Hasil pengembangan ini terdiri dari tiga materi yang berbentuk video dan dirancang dengan animasi kartun dan backsound untuk membuat video pembelajaran lebih hidup dan menarik. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode pengembangan Dick & Carry dengan Model ADDIE (Analyze, Design, Development, Implement, and Evaluate) Hasil penelitian melalui tempat tahap dari lima tahap dalam pengembangan media pembelajaran menggunakan Sparkol Videoscribe: 1) Analisis (Analyze), 2) Desain (Design), 3) Pengembangan (Development), 4) Evaluate (Evaluasi). Berdasarkan analisis kebutuhan yang diperoleh dari data sejumlah 11 orang, diperoleh indeks kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Kosakata berbasis Sparkol Videoscribe adalah 66,9% dengan jawaban “ya” dan 33,1% dengan jawaban “tidak”. Berdasarkan penilaian ahli media terhadap Pengembangan Media Pembelajaran Mufrodat Berbasis Sparkol Videoscribe diperoleh nilai 4,7 dari skala 1-5 dan penilaian terhadap ahli materi diperoleh nilai 4,8 dari skala 1-5. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran mufrodat berbasis sparkol videoscribe efektif dan cukup untuk digunakan dalam pembelajaran mufrodat pada kelas VIII di SMPI Nailufar Jakarta Timur. ****************** This study aimed to obtain the development of learning media based on Sparkol Videscribe for vocabulary learning for eighth grade students in Islamic Junior High School of Nailufar, East Jakarta. The results of this development consist of three materials in the form of video nad are designed with cartoon and backsound to make learning videos more lively and interesting. The method used in this research is the Dick & Carry development method with ADDIE Model (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation). He results of the study went through four steps from five steps in the development of learning media using the Sparkol Videoscribe : 1) Analyze, 2) Design, 3) Development, 4) Evaluation. Based on the analysis of needs obtained from the data of 11 people obtained, the needs index of Learning Vocabulary Using Sparkol Videscribe is 66,9% with “yes” answer and 33,1% with “no” answer. Based on the assessment of media experts on the Development of Vocabulary Learning Media Based on Sparkol Videoscribe, it was obtained a value of 4,7 from a scale of 1-5 and an assessment of material experts obtained a value of 4,8 from a scale of 1-5. Thus it can be concluded that the sparkol videoscribe-based vocabulary learning media is effective and sufficient for use in vocabulary learning in grade VIII at Islamic Junior High School of Nailufar, East Jakarta.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Fatwa Arifah, M.A. Pd. ; 2). Ahmad Marzuq, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Users 4490 not found.
Date Deposited: 04 Sep 2020 16:31
Last Modified: 04 Sep 2020 16:31
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/9171

Actions (login required)

View Item View Item