MODERASI BERAGAMA DALAM BUKU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM: ANALISIS ISI BUKU KELAS X SMA

KHAIRUN NISA, . (2021) MODERASI BERAGAMA DALAM BUKU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM: ANALISIS ISI BUKU KELAS X SMA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (669kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (273kB)
[img] Text
BAB 2 .pdf
Restricted to Registered users only

Download (221kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (91kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (506kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (87kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (204kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (235kB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pengembangan dan penyampaian konten-konten Moderasi Beragama dalam buku K-13 Pendidikan Agama Islam kelas X SMA terbitan Kemendikbud tahun 2017, Erlangga edisi revisi 2019 dan Yudhistira edisi revisi 2019. Jenis penelitian yang digunakan pada penelitian ini adalah analisis isi kualitatif dengan pendekatan analisis wacana yang mendeskripsikan materi atau konten dengan muatan Moderasi Beragama pada buku teks Pendidikan Agama Islam kelas X SMA. Data dalam penelitian ini diperoleh dengan studi teks atau dokumentasi pada buku Pendidikan Agama Islam Kurikulum 2013 Kelas X SMA terbitan Kemendikbud tahun 2017, Erlangga edisi revisi 2019 dan Yudhistira edisi revisi 2019. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori tentang moderasi beragama, penulisan buku teks pelajaran, Pendidikan Agama Islam. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa buku teks Pendidikan Agama Islam sudah sesuai dengan Permendikbud No 24 Tahun 2016 tentang KI dan KD, didalamnya juga sudah termuat nilai Moderasi Beragama yaitu toleransi dan anti radikalisme dan kekerasan. Dari KI dan KD yang telah dikembangkan menjadi materi pokok, terdapat nilai-nilai Moderasi Beragama yang terkandung di dalam buku teks Pendidikan Agama Islam diantaranya komitmen kebangsaan, toleransi, anti radikalisme dan kekerasan, serta akomodatif terhadap budaya lokal. This research aims to determine how the development and delivery of Islamic moderation content in the K-13 Islamic Education Book class X SMA published by the Ministry of Education and Culture in 2017, Erlangga in the revised edition 2019 and the revised edition of Yudhistira 2019. The type of research used in this research is qualitative content analysis with a discourse analysis approach that describes material or content with Islamic moderation in the textbook of Islamic Education in class X SMA. The data in this study were obtained by studying text or documentation in the Islamic Education Curriculum 2013 book for Class X, published by the Ministry of Education and Culture in 2017, Erlangga, 2019 revised edition and Yudhistira, 2019 revised edition.The theory used in this research is the theory of religious moderation, writing textbooks, Islamic religious education. The results of this study indicate that the Islamic Religious Education textbook is in accordance with Permendikbud No. 24 of 2016 on KI and KD, in which it also contains Islamic moderation values, namely tolerance and anti-radicalism and violence. From the KI and KD which have been developed into the main material, there are Islamic moderation values contained in the Islamic Religious Education textbook, including national commitment, tolerance, anti-radicalism and violence, as well as accommodating local.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Andy Hadiyanto, M.A. ; 2). Muslihin, S. Pd. I., M.A.
Subjects: Filsafat, Psikologi & Agama > Islam (Ajaran Islam dan pendidikan Islam)
Divisions: FIS > S1 Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Users 10834 not found.
Date Deposited: 20 Aug 2021 06:27
Last Modified: 20 Aug 2021 06:27
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/16881

Actions (login required)

View Item View Item