PENGEMBANGAN KURIKULUM MATA PELAJARAN "JADI PENDAMPING ADIK" SEBAGAI MUATAN LOKAL DI KELAS X SMA KATOLIK ST. PETRUS ENDE

MARIANUS AGUSTINUS GARE SERA, . (2021) PENGEMBANGAN KURIKULUM MATA PELAJARAN "JADI PENDAMPING ADIK" SEBAGAI MUATAN LOKAL DI KELAS X SMA KATOLIK ST. PETRUS ENDE. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
01. COVER.pdf

Download (2MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (757kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (618kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (410kB) | Request a copy
[img] Text
Daftar Pustaka.pdf

Download (427kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan mengembangkan kurikulum mata pelajaran “Jadi Pendamping Adik” sebagai muatan lokal di Kelas X SMA Katolik St. Petrus Ende. Prosedur pengembangan menggunakan model Dick and Carrey. Hasil uji kelayakan kurikulum mata pelajaran “Jadi Pendamping Adik” di kelas X oleh ahli desain instruksional mencapai persentase 92.5 % atau sangat baik dari aspek: identitas mata pelajaran, kejelasan tujuan instruksional, relevansi tes dengan tujuan instruksional, relevansi strategi instruksional dengan tujuan instruksional, relevansi bahan instruksional dengan tes dan tujuan instruksional dan bahasa- kualitas teknis dan layak untuk digunakan dalam pembelajaran dengan beberapa revisi yang perlu. Hasil uji kelayakan kurikulum mata pelajaran “Jadi Pendamping Adik” di kelas X oleh masing-masing ahli materi mencapai persentase 90 % dan 92.5 % atau sangat baik dari aspek: kesesuaian tujuan pembelajaran, materi pembelajaran yang disajikan, kesesuaian tes acuan patokan/ tes formatif dan bahasa dan layak untuk digunakan dalam pembelajaran dengan beberapa revisi yang perlu. Hasil Uji efektivitas kurikulum mata pelajaran “Jadi Pendamping Adik” di kelas X berupa penilaian dan tanggapan beberapa pihak di SMA Katolik St. Petrus, Ende mencapai persentase 87.77 % atau baik dan 92.22 % atau sangat baik dari aspek: kesesuaian tujuan pembelajaran, materi pembelajaran yang disajikan, kesesusaian tes acuan patokan/ tes formatif dan bahasa. Kurikulum mata pelajaran “Jadi Pendamping Adik” sebagai muatan lokal di kelas X SMA Katolik St. Petrus Ende layak digunakan dalam pembelajaran sebagai pedoman pembelajaran, dinilai baik dan bisa digunakan untuk meningkatkan pengetahuan dan kemampuan siswa. Kata Kunci: Pengembangan, Kurikulum dalam Pembelajaran, Muatan Lokal, Program “Jadi Pendamping Adik” ********* The aim of this study is to develop curriculum of “Jadi Pendamping Adik” subject as local subject in class X of Sint Peter Catholic Senior High School in Ende. The development procedure uses Dick and Carrey model. The result of the feasibility analysis of the curriculum for the subject of “Jadi Pendamping Adik” in class X by the instructional design expert, the percentage of achievment level is 92.5% or very good from the aspects of: identity of the subject, clarity of instructional goal, relevance of test to instructional goal, relevance of instructional strategy to instructional goal, relevance of instructional material to instructional test and instructional goal and language- technical quality and feasible to be used in learning with revision as needed. The result of the feasibility analysis of the curriculum for the subject of “Jadi Pendamping Adik” in class X by each material expert are 90% and 92.5% or very good from the aspects of: the suitability of learning objective, the description of the material presented, the suitability of criterion referenced test or formative test and language and feasible to be used in learning with revisions as needed. The result of the effectiveness test of the curriculum for the subject of “Jadi Pendamping Adik” in class X is appraisal and response by some figure in Sint Peter Catholic Senior High school in Ende, the percentage achievment level is 87.77 % or good and 92.22 % or very good from the aspects of: the suitability of learning objective, the description of the material presented, the suitability of criterion referenced test or formative test and language. The curriculum for the subject of “Jadi Pendamping Adik” as local subject in class X is feasible to be used in learning as a guide in learning and considered good to increase student’s knowledge and ability. Keywords: Development, Curriculum in Learning, Local Subject, “Jadi Pendamping Adik” Programme

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Dr. Robinson Situmorang, M.Pd. ; 2). Dr. Eveline Siregar, M.Pd.
Subjects: Filsafat, Psikologi & Agama > Agama Kristen
Pendidikan > Pendidikan
Divisions: PASCASARJANA > S2 Teknologi Pendidikan
Depositing User: Users 12809 not found.
Date Deposited: 15 Sep 2021 07:32
Last Modified: 15 Sep 2021 07:32
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/19998

Actions (login required)

View Item View Item