ANIS CHOIRUNNISA, . (2022) PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATERI PELUANG USAHA PADA MATA PELAJARAN KEWIRAUSAHAAN MELALUI METODE PEMBELAJARAN MIND MAPPING BAGI SISWA SMK KELAS X. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER .pdf Download (616kB) |
|
Text
BAB 1 .pdf Download (468kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (685kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (731kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4 .pdf Restricted to Registered users only Download (343kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA .pdf Download (461kB) |
|
Text
LAMPIRAN .pdf Restricted to Registered users only Download (875kB) | Request a copy |
Abstract
Penulisan komprehensif ini bertujuan untuk membuat perangkat pembelajaran yang efektif dalam proses belajar mengajar materi Peluang Usaha dalam mata pelajaran Kewirausahaan untuk peserta didik SMK Perhotelan kelas X dengan model pembelajaran Mind Mapping. Data penelitian ini diambil pada bulan Juni 2018 di SMK Atlantica jakarta dengan metode observasi. Subjek yang diteliti adalah peserta didik kelas X Perhotelan SMK Atlantica Jakarta yang berjumlah 25 orang. Perangkat pembelajaran yang digunakan adalah Silabus Kewirausahaan Kompetensi Dasar 3.2 dan 4.2, Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Kompetensi Dasar 3.2 dan 4.2, serta Modul Materi Peluang Usaha. Hasil peningkatan belajar siswa SMK kelas X pada materi Peluang Usaha melalui metode pembelajaran mind mapping dari 24% menjadi 84%. Setelah diterapkan metode pembelajaran mind mapping, nilai sikap dan keaktifan siswa meningkat dari yang hanya 48,8% menjadi 86,3%. Berdasarkan hasil yang diperoleh dari observasi penerapan metode pembelajaran Mind Mapping dengan materi Peluang Usaha dalam mata pelajaran Kewirausahaan pada peserta didik kelas X Jurusan Pariwisata SMK Atlantica Jakarta, dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran Mind Mapping cocok dan efektif untuk diterapkan. model pembelajaran Mind Mapping ini dapat menjadi salah satu pilihan bagi guru untuk menyusun perangkat pembelajaran yang lebih inovatif, menarik, dan kreatif. This comprehensive aims to create effective learning tools in the teaching and learning process for business opportunity materials in entrepreneurship subjects through mind mapping learning methods for vocational high school students on grade X hospitality major. This research data was taken in June 2018 at Atlantica Vocational High School, Jakarta, with the observation method. The subjects were 25 students of class X Hospitality Major at Atlantica Vocational School, Jakarta. The learning tools used are Entrepreneurship Syllabus with Basic Competencies 3.2 and 4.2, Learning Implementation Plans (LIP) with Basic Competencies 3.2 and 4.2, and Business Opportunity Material Modules. The results of improving student learning of class X SMK on Business Opportunities material through the mind mapping learning method from 24% to 84%. After applying the mind mapping learning method, the students' attitude and activeness scores increased from only 48.8% to 86.3%. Based on the results obtained from the observation of the application of the mind mapping method with material on business opportunities in the subject of entrepreneurship in class X students of the tourism department of Atlantica vocation High School Jakarta, it can be concluded that the mind mapping learning method is suitable and effective to be applied. This Mind Mapping learning model can be an option for teachers to develop more innovative, interesting, and creative learning tools
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Rina Febriana,S.Pd,.M.Pd |
Subjects: | Tata Rias > Tata Boga |
Divisions: | FT > S1 Pendidikan Tata Boga |
Depositing User: | Users 13247 not found. |
Date Deposited: | 04 Mar 2022 03:41 |
Last Modified: | 04 Mar 2022 03:41 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/23258 |
Actions (login required)
View Item |