PRAMAWATI ANDARU RAHMI, . (2022) MOTIVASI BELAJAR MAHASISWA PADA PEMBELAJARAN JARAK JAUH DALAM JARINGAN MATA KULIAH MENULIS BAHASA MANDARIN. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB I.pdf Download (235kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (253kB) | Request a copy |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (170kB) | Request a copy |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (291kB) | Request a copy |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (143kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (347kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (570kB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK Pramawati Andaru Rahmi. 2022. Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Jarak Jauh Dalam Jaringan Mata Kuliah Menulis Bahasa Mandarin. Skripsi. Jakarta: Program Studi Pendidikan Bahasa Mandarin. Fakultas Bahasa dan Seni. Universitas Negeri Jakarta. Demi memutus penyebaran dan penularan Covid-19, Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia memutuskan sistem pembelajaran di Indonesia dialihkan dari tatap muka menjadi pembelajaran jarak jauh dalam jaringan (PJJ daring). Pada pelaksanaanya PJJ daring memiliki keterbatasan sehingga memengaruhi semangat dan motivasi belajar. Penelitian ini dilakukan untuk mendeskripsikan motivasi belajar mahasiswa, dengan fokus pada motivasi intrinsik mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Mandarin Universitas Negeri Jakart (PSPBM UNJ) pada PJJ daring Mata Kuliah Menulis Dasar. Teori motivasi intrinsik pada penelitian ini berdasarkan teori Fitriyani dan dikembangkan menjadi 7 indikator yaitu, konsentrasi, rasa ingin tahu, semangat, kemandirian, kesiapan, pantang menyerah, dan percaya diri. Responden adalah mahasiswa peserta Mata Kuliah Menulis Dasar I-IV di PSPBM UNJ sejumlah 46 mahasiswa. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan metode survei dengan skala likert dan dibagikan menggunakan Google Form. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) mahasiswa dapat berkonsentrasi saat perkuliahan berlangsung; (2) mahasiswa memiliki rasa ingin tahu terhadap materi yang akan disampaikan saat perkuliahan berlangsung; (3) mahasiswa memiliki semangat saat mengikuti perkuliahan; (4) mahasiswa memiliki rasa kemandirian dalam belajar; (5) mahasiswa lebih mempersiapkan mental dengan baik, dibandingkan mempersiapkan fisik; (6) mahasiswa memiliki sikap pantang menyerah dalam mempelajari penulisan bahasa Mandarin; dan (7) mahasiswa memiliki kepercayaan diri selama mengikuti perkuliahan. Kata Kunci: Motivasi, pembelajaran jarak jauh dalam jaringan, bahasa mandarin, keterampilan menulis ABSTRACT Pramawati Andaru Rahmi. 2020. Students’ Learning Motivation in Chinese Language Writing Skills Course in Online Distance Learning. Undergraduate Thesis. Jakarta: Department of Chinese Language Education. Faculty of Language and Art. State University of Jakarta. In order to stop the spread and transmission of Covid-19, the Ministry of Education and Culture of Republic Indonesia has decided to switch the learning system in Indonesia from face-to-face to online distance learning. The implementation of online distance learning has limitations that affect the enthusiasm and motivation to learn. This study is conducted to describe student learning motivation, with a focus on the intrinsic motivation of students of the Department of Chinese Language Education State University of Jakarta (PSPBM UNJ) in online distance learning Basic Writing Courses. Intrinsic motivation theory in this study is based on Fitriyani's theory which is developed into 7 indicators, those are concentration, curiosity, enthusiasm, independence, readiness, never give up, and self-confidence. Respondents are 46 students who took Basic Writing Courses level 1 to 4 at PSPBM UNJ. The data collection technique in this study adopted a Likert scale survey method and distributed by Google Form. The results of the study show: (1) students can concentrate during lesson in class; (2) students have a curiosity about the material that will be delivered during lesson in class; (3) students have enthusiasm when attending class; (4) students have a sense of independence in learning; (5) students are better prepared mentally, compared to prepared physically; (6) students have persistent attitude in learning to write in Chinese; and (7) students have self-confidence during lesson in class. Keywords: motivation, online distance learning, Chinese language, writing skills 摘要 Pramawati Andaru Rahmi。2022年。汉语写作课远程在线教学学习者的学习动机。本科毕业论文,雅加达国立大学, 语言美术学院, 汉语教育系。 为了阻止新冠病毒的传染,印度尼西亚共和国教育文化部决定将印尼的学习系统以面对面改为远程在线教学。远程在线教学的实施有着局限性,影响了学习的热情和动力。本研究旨在描述学生的学习动机,重点关注雅加达国立大学汉语教育系(PSPBM UNJ)项目远程在线教学初级写作课中学生的内在动机。本研究基于Fitriyani(2020年)的内在动机理论,发展成7个指标,即专注力、好奇心、热情、独立、准备就绪、永不放弃和自信。受访者为参加 PSPBM UNJ初级写作课I-IV的46名学生。本研究中的数据收集技术采用了李克特量表的调查方法,并使用谷歌表格(Google Form)进行分发。 本研究的结果表明:(1)学生听课时能集中注意力;(2)学生对教课要讲的材料有好奇心;(3)学生在上课时很热情;(4)学生有学习的独立意识;(5)与身体准备相比,学生的心理准备更好;(6)学生上汉语写作课时有永不放弃的态度;(7)学生上课时有自信。 关键词:动机、远程在线教学、汉语、写作技能
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Vanya Zelia, S.S., M.Pd.; 2). Hasan, S.Sos., M.Pd. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Mandarin Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Mandarin |
Depositing User: | Users 13771 not found. |
Date Deposited: | 07 Mar 2022 07:03 |
Last Modified: | 04 Aug 2022 02:14 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/23608 |
Actions (login required)
View Item |