AFRA ADILLA SYAFITRI, . (2023) REPRESENTATION OF SOCIAL CONFLICT IN MELANIE MARTINEZ 'K-12' ALBUM. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (2MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (270kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (237kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (188kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (391kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (195kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (248kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (534kB) | Request a copy |
Abstract
Abstrak Studi ini berfokus pada bagaimana lagu-lagu merepresentasikan sebuah kejadian di dalamnya dengan menggunakan pendekatan transitivity. Data-data dalam penelitian ini diambil dari lagu-lagu pilihan di album “K-12” Melanie Martinez, penyanyi dan penulis lagu asal Amerika. Lagu-lagu ini dipilih sebagai data melalui bagaimana lirik eksplisit dari lagu tersebut menggambarkan sebuah konflik sosial. Penelitian ini menggunakan teori Transitivity milik M.A.K. Halliday untuk menentukan process types yang digunakan di lagu tersebut dan teori Konflik Sosial milik Lewis A. Coser tentang Realistis dan Non-realistis konflik untuk menganalisa konflik sosial yang terjadi. Hasil studi ini menunjukkan bahwa dari lima lagu yang dipilih sebagai sampel dalam penelitian, tiga diantaranya memiliki material process sebagai process type yang dominan, satu lagu dengan mental process, dan satu lainnya memiliki relational process. Dari hasil ini, kemudian ditemukan bahwa semua lagu mengandung realistis konflik yang terbagi menjadi hostile behaviour dan hostile feelings serta tidak ditemukannya non-realistis konflik. Ini menunjukkan bahwa transitivity bisa menentukan kategori konflik yang terkandung dalam sebuah lagu dengan berfokus pada participant dan process types yang ada. Dengan hasil ini, diharapkan pembaca untuk lebih memperhatikan apa yang mereka dengarkan dan apa yang sedang terjadi di lagu-lagu yang saat ini semakin cepat meluas. Kata kunci: sistem transitivity, konflik sosial, lirik lagu, Melanie Martinez, K-12 album ***** This study investigates how songs represent an event using a transitivity system by Halliday and analyze the results using Lewis A. Coser's theory of conflict. The data in this study are five selected songs in the "K-12" Album by Melanie Martinez, a singer, and songwriter from the USA. These songs are chosen as data by the explicit lyrics that construe a social conflict and unique title that did not have a clear correlation with the lyrics. This study deploys the Transitivity system theory of M.A.K. Halliday to determine process types used in each song and deploys social conflict theory by Lewis A. Coser about Realistic and Non-realistic conflict to analyze social conflict occurred. The results of this study show that from five selected songs, where three of them contain material to process as a dominant type, one song has a mental process, and one other has a relational process. From these results, it was found that all of the songs contain realistic conflict which is divided into two elements; hostile behavior and hostile feelings and none of them indicate a non-realistic conflict. It shows that the transitivity process can indicate a conflict type in a song that focuses on the participants and the process that occurs in the songs. With these results, the writer hopes that the reader can build awareness of what they hear in a song and what happens in the songs that are spreading these days rapidly.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1.) Nurul Adha Kurniati, S.S, M.Hum. ; 2.) Eva Leiliyanti, Ph.D. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Linguistik Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris |
Divisions: | FBS > S1 Sastra Inggris |
Depositing User: | Users 17772 not found. |
Date Deposited: | 07 Mar 2023 05:30 |
Last Modified: | 07 Mar 2023 05:30 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/38129 |
Actions (login required)
View Item |