AYU YULIANNI, . (2024) UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR HIGHER ORDER THINKING SKILLS (HOTS) MELALUI MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA KELAS IV SDN KEREO 1 KOTA TANGERANG. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (303kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (426kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (463kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (182kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (237kB) |
|
Text
LAMPIRAN (17)_compressed (1).pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar mata pelajaran Pendidikan Pancasila di ranah kognitif tingkat tinggi atau higher order thinking skills (HOTS) dengan menggunakan model pembelajaran project-based learning. Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan di SD Negeri Kereo 1 Kota Tangerang. Subjek dari penelitian ini adalah peserta didik kelas IV B yang berjumlah 30 orang peserta didik. Model penelitian tindakan kelas yang digunakan pada penelitian ini adalah model Kemmis dan Mc. Taggart. Data hasil belajar HOTS Pendidikan Pancasila pada siklus I mencapai 73,33% ketuntasan, kemudian pada siklus II mengalami peningkatan dan telah memenuhi kriteria ketercapaian yang ditetapkan dengan hasil belajar HOTS mencapai 90%. Kesimpulan dari penelitian ini adalah penerapan model pembelajaran project-based learning dalam pembelajaran Pendidikan Pancasila dapat meningkatkan hasilbelajar peserta didik kelas IV B SDN Kereo 1 Kota Tangerang. Sehingga, guru dapat menggunakan model pembelajaran project-based learning sebagai salah satu alternatif untuk meningkatkan hasil belajar HOTS peseta didik pada mata pelajaran Pendidikan Pancasila. ***** This classroom action research aims to improve learning outcomes in Pancasila Education subjects in the cognitive lever or higher-order thinking skills (HOTS) by using a project-based learning model. This classroom action research was carried out at SDN Kereo 1, Tangerang City. The subjects of this research were 30 students of IV B class. The research followed the Kemmis and Mc. Taggart model of classroom action research. The data on Pancasila Education subjects in the HOTS learning outcomes in the first cycle reached 73.33% completeness. However, in the second cycle, there was an improvement experienced and reach the achievement criteria set with HOTS learning outcomes achieved 90% completeness. This research concludes that the application of the project-based learning model in Pancasila education learning can improve the HOTS learning outcomes of class IV B students at SDN Kereo 1 Tangerang City. Therefore, teachers can consider using the project-based learning model as an alternative for improving the HOTS learning outcomes of students in Pancasila Education subjects.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Linda Zakiah, M.Pd. ; 2). Dr. Uswatun Hasanah, M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas > Pendidikan Dasar dan Menengah |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 21913 not found. |
Date Deposited: | 19 Feb 2024 01:58 |
Last Modified: | 19 Feb 2024 01:58 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/44488 |
Actions (login required)
View Item |