SALSABILA BAKHITAH, . (2024) HUBUNGAN INTENSITAS PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TIKTOK DENGAN DISIPLIN BELAJAR SISWA KELAS TINGGI SEKOLAH DASAR NEGERI DI KELURAHAN CILINCING JAKARTA UTARA (Studi Korelasi di Kelurahan Cilincing, Kota Jakarta Utara). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (391kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (759kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (602kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (668kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (424kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (417kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini dilatar belakangi oleh penggunaan media sosial TikTok di kalangan siswa sekolah dasar yang semakin hari semakin meningkat, penggunaan media sosial yang tidak terkontrol akan mengakibatkan disiplin belajar siswa menjadi terganggu. Adanya penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan intensitas penggunaan media sosial TikTok dengan disiplin belajar siswa kelas tinggi SDN di Kelurahan Cilincing Jakarta Utara. Penelitian ini dilakukan pada bulan Oktober-November 2023 dengan menggunakan analisis kuantitatif dengan teknik korelasional. Teknik pengampilan sampel dengan simple random sample dan mendapati 2 sekolah yaitu SDN Cilincing 01 Pagi dan SDN Cilincing 09 dengan total 102 siswa. Pengumpulan data menggunakan kuesioner dan dianalisis dengan menggunakan uji persyaratan analisis dan uji hipotesis. Hasil penelitian menunjukan bahwa adanya hubungan yang negatif dan signifikan antara intensitas penggunaan media sosial TikTok dengan disiplin belajar siswa, nilai rhitung = - 0,454 dengan kontribusi sebesar 20,67%. Implikasi dari penelitian ini yaitu intensitas penggunaan media sosial TikTok merupakan salah satu faktor yang berkontribusi dalam disiplin belajar siswa. Kata kunci: intensitas, TikTok, disiplin belajar, siswa kelas tinggi sekolah dasar *********** This research background is increasing use of the TikTok social media platform among elementary school students, uncontrolled use of social media can disrupt students learning discipline. The purpose of this study is to determine the relationship between the intensity of using TikTok social media and the learning discipline of high-grade elementary school students in Cilincing Subdistrict, North Jakarta. This research was conducted in October-November 2023 using quantitative analysis with correlational technique. The sampling technique used simple random sampling and found that the sample in this study were high-grade students at SDN Cilincing 01 Pagi and SDN Cilincing 09 with a total of 102 students. Data was collected using a questionnaire and analyzed using the requirements analysis test and hypothesis testing. The results showed that there is a negative and significant relationship between the intensity of using TikTok social media and learning discipline of high-grade elementary school students, r = - 0.454 and contributed 20.67%. This study implies that intensity ofusing TikTok social media is one of the factors that contribute to the high-grade elementary school students. Keywords: intensity, TikTok, learning discipline, high-grade elementary school students
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Linda Zakiah, M.Pd. ; 2). Dr. Gusti Yarmi, M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Dasar |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 21353 not found. |
Date Deposited: | 19 Feb 2024 05:08 |
Last Modified: | 19 Feb 2024 05:08 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/44728 |
Actions (login required)
View Item |