NILAI-NILAI PENDIDIKAN DALAM NOVEL AULAD HARATINA QISSAH RIFA'AH KARYA NAJIB MAHFUDZ : KAJIAN SOSIOLOGI SASTRA

HULWA NAJIYAH, . (2024) NILAI-NILAI PENDIDIKAN DALAM NOVEL AULAD HARATINA QISSAH RIFA'AH KARYA NAJIB MAHFUDZ : KAJIAN SOSIOLOGI SASTRA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (370kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (452kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (340kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (386kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (303kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (443kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (519kB) | Request a copy

Abstract

*****ABSTRACT****** This study aims to describe the Educational Values and Novels of Najib Mahfudz's Aulad Haratina Qissah Rifa'ah with a Literary Sociology Approach so that it can be implied in learning literary theory for students of the Arabic Language Education Study Program, Faculty of Language and Arts, State University of Jakarta. This study is library research that is not tied to a specific place. The method used in this study is a qualitative descriptive method with content analytical techniques describing the Values of Education and Najib Mahfudz's Aulad Haratina Qissah Rifa'ah Novel. This research is focused on discussing the value of education which consists of the value of religious education, the value of moral education and the value of social education contained in the novel and this research is also equipped with the use of tables to describe the research data. Based on the data analysis carried out by researchers, it can be seen that the results of research regarding educational values in the novel Aulad Haratina Qissah Rifaah by Najib Mahfudz are as follows: there are 27 findings of educational values which are divided into 3 dimensions, namely the value of religious education, the value of education moral and social educational values. There are 8 findings on the value of religious education which have 5 variants of values, namely prayer, gratitude, tawakkal, asceticism and husnudzon. There are 10 findings on the value of moral education which have 7 variants, namely filial piety to parents, responsibility, respect for others, humility, effort, fairness, patience, courage and giving greetings. There are 9 findings on the value of social education which have 3 variants, namely brotherhood, mutual help and love of peace. The implications of this research in learning at the Arabic Language Education Study Program, the State University of Jakarta, namely as a reference for lecturers or students in learning Literary Theory and Literature Studies, especially those related to literature so that students can gain a deeper understanding. ********ABSTRAK********** Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan Nilai-Nilai Pendidikan dan Novel Aulad Haratina Qissah Rifa’ah Karya Najib Mahfudz dengan Pendekatan Sosiologi Sastra agar dapat diimplikasikan dalam pembelajaran teori sastra bagi mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Jakarta. Penelitian ini merupakan sebuah penelitian studi pustaka yang tidak terikat dengan tempat tertentu. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif dengan teknik analisis isi terkait mendeskripsikan Nilai-Nilai Pendidikan dalam Novel Aulad Haratina Qissah Rifa’ah Karya Najib Mahfudz. Penelitian ini difokuskan membahas nilai pendidikan yang terdiri dari nilai pendidikan agama, nilai pendidikan moral dan nilai pendidikan sosial yang terdapat dalam novel tersebut dan penelitian ini juga dilengkapi dengan penggunaan tabel untuk mendeskripsikan data hasil penelitian. Berdasarkan analisis data yang telah dilakukan oleh peneliti dapat diketahui bahwa hasil penelitian mengenai nilai-nilai pendidikan dalam novel Aulad Haratina Qissah Rifaah Karya Najib Mahfudz adalah sebagai berikut : terdapat 27 temuan nilai-nilai pendidikan yang terbagi dalam 3 dimensi yaitu nilai pendidikan agama, nilai pendidikan moral dan nilai pendidikan sosial. Nilai pendidikan agama terdapat 8 temuan yang memiliki 5 varian nilai-nilai yaitu berdoa, bersyukur, tawakkal, zuhud dan husnudzon. Nilai pendidikan moral terdapat 10 temuan yang memiliki 7 varian yaitu berbakti kepada orang tua, bertanggung jawab, menghormati orang lain, tawadhu, berusaha, adil, sabar,,berani dan memberi salam. Nilai pendidikan sosial terdapat 9 temuan yang memiliki 3 varian yaitu persaudaraan, tolong menolong dan cinta damai. Adapun implikasi penelitian ini dalam pembelajaran di Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Universitas Negeri Jakarta yaitu sebagai referensi dosen atau mahasiswa dalam pembelajaran teori sastra khususnya yang berkenaan dengan kesusastraan sehingga mahasiswa dapat memperoleh pemahaman yang lebih mendalam.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Ahmad Murodi, M.A 2). Dr. Mohammad Sarip, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Hulwa Najiyah .
Date Deposited: 08 Mar 2024 01:20
Last Modified: 08 Mar 2024 01:20
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/45255

Actions (login required)

View Item View Item