ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI LINGKUNGAN PESERTA DIDIK KELAS VIII PADA SEKOLAH ADIWIYATA DI SMP NEGERI 158 JAKARTA

ESTU PUTRI MAHARANI, . (2024) ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI LINGKUNGAN PESERTA DIDIK KELAS VIII PADA SEKOLAH ADIWIYATA DI SMP NEGERI 158 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (861kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (515kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (771kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (784kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (996kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (272kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (449kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan analisis kemampuan literasi lingkungan peserta didik pada sekolah adiwiyata. Penelitian ini dilakukan di SMP Negeri 158 Jakarta yang berlokasi di Jln. Tubagus Badaruddin No.47b, RT.1/RW.5, Kelurahan Jatinegara Kaum, Kecamatan Pulo Gadung, Kota Jakarta Timur, Provinsi DKI Jakarta 13250. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif dengan teknik pengumpulan data yang dilakukan melalui obervasi, kuesioner, tes, wawancara, dokumentasi, dan studi kepustakaan. Teknik analisis data yang digunakan pada penelitian ini adalah analisis deskriptif. Populasi pada penelitian adalah peserta didik kelas VIII yang berjumlah 246 orang. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah simple random sampling. Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa literasi lingkungan peserta didik kelas VIII di SMP Negeri 158 Jakarta pada setiap indikator bervariasi. Pada indikator kognitif, mayoritas peserta didik memiliki kategori sedang (interval skor 41%-60%) dengan persentase sebanyak 48% responden. Kemudian pada indikator afektif, mayoritas peserta didik memiliki kategori tinggi (interval skor 97-116) dengan persentase sebanyak 56% responden. Lalu pada indikator behavior, mayoritas peserta didik yang memiliki kategori sedang (interval skor 56-70) dengan persentase sebanyak 76% responden . Upaya yang dilakukan pihak sekolah dalam menumbuhkan kemampuan literasi lingkungan peserta didik kelas VIII yakni melalui pelaksanaan program adiwiyata dan penerapan Pendidikan Lingkungan Hidup dalam pembelajaran. Kata Kunci: Literasi Lingkungan, Peserta Didik, Sekolah Adiwiyata Estu Putri Maharani, Analysis of the Environmental Literacy Capabilities of Class VIII Students at the Adiwiyata School at SMP Negeri 158 Jakarta. Thesis. Jakarta: Social Science Education Study Program, Faculty of Social Sciences, Jakarta State University, 2024. This research aims to describe the analysis of students' environmental literacy abilities at Adiwiyata schools. This research was conducted at SMP Negeri 158 Jakarta which is located on Jln. Tubagus Badaruddin No.47b, RT.1/RW.5, Jatinegara Kaum Village, Pulo Gadung District, East Jakarta City, DKI Jakarta Province 13250. This type of research is descriptive research with data collection techniques carried out through observation, questionnaires, tests, interviews, documentation, and literature study. The data analysis technique used in this research is descriptive analysis. The population in the study was class VIII students, totaling 246 people. The sampling technique used was simple random sampling. Based on the research results, it can be concluded that the environmental literacy of class VIII students at SMP Negeri 158 Jakarta varies according to each indicator. In terms of cognitive indicators, the majority of students are in the medium category (score interval 41%-60%) with a percentage of 48% of respondents. Then in terms of affective indicators, the majority of students have the high category (score interval 97-116) with a percentage of 56% of respondents. Then in terms of behavior indicators, the majority of students are in the medium category (score interval 56-70) with a percentage of 76% of respondents. Efforts made by the school to develop the environmental literacy skills of class VIII students are through implementing the adiwiyata program and implementing Environmental Education in learning. Keywords: Environmental Literacy, Students, Adiwiyata School

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Budiaman, M.Si. 2). Martini, S.H., M.H.
Subjects: Ilmu Sosial > Ilmu Sosial (Umum)
Pendidikan > Pendidikan
Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan
Divisions: FIS > S1 Pendidikan IPS
Depositing User: Users 23065 not found.
Date Deposited: 24 Jul 2024 04:50
Last Modified: 24 Jul 2024 04:50
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/46255

Actions (login required)

View Item View Item