MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI PADA PENDIDIKAN PANCASILA KELAS IV DENGAN TIPE EVERYONE IS A TEACHER HERE DI SDN KEBON MANGGIS 01

RACHMADANIA SAFIRA ATMOJO, . (2025) MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI PADA PENDIDIKAN PANCASILA KELAS IV DENGAN TIPE EVERYONE IS A TEACHER HERE DI SDN KEBON MANGGIS 01. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (493kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (642kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (664kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (469kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (472kB)
[img] Text
LAMPIRAN (6)_compressed (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan komunikasi siswa dalam pembelajaran Pendidikan Pancasila dengan menerapkan model Active Learning tipe Everyone Is A Teacher Here di SDN Kebon Manggis 01, Jakarta Timur. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus menggunakan model Kemmis dan McTaggart, yang mencakup tahap perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Subjek penelitian melibatkan 29 siswa kelas IV tahun ajaran 2024/2025 yang terdiri dari 16 siswa perempuan dan 13 siswa lakilaki. Partisipan pada penelitian ini adalah guru kelas IV sebagai kolaborator atau pengamat dan rekan sejawat yang turut membantu. Teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dokumentasi, dan catatan lapangan. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan kemampuan komunikasi siswa dari 62% pada siklus I menjadi 83% pada siklus II. Temuan ini menunjukkan bahwa penggunaan model Active Learning tipe Everyone Is A Teacher Here efektif dalam meningkatkan kemampuan komunikasi siswa dalam pembelajaran Pendidikan Pancasila. ***** This study aims to improve students' communication skills in Pancasila Education learning by applying the Active Learning model type Everyone Is A Teacher Here at SDN Kebon Manggis 01, East Jakarta. This research is a classroom action research conducted in two cycles using the Kemmis and McTaggart model, which includes the stages of planning, action, observation, and reflection. The research subjects consisted of 29 fourth-grade students in the 2024/2025 academic year, comprising 16 female students and 13 male students. The participants in this study included the fourth-grade teacher as a collaborator or observer and a fellow teacher who provided assistance. Data collection techniques involved observation, interviews, documentation, and field notes. The results showed an improvement in students' communication skills from 62% in the first cycle to 83% in the second cycle. These findings indicate that the use of the Active Learning model type Everyone Is A Teacher Here is effective in enhancing students' communication skills in Pancasila Education learning.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1) Dr. Linda Zakiah, M.Pd.; 2) Anggit Aruwiyantoko, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Dasar
Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas
Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas > Metode Belajar Mengajar
Divisions: FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Rachmadania Safira Atmojo .
Date Deposited: 11 Aug 2025 02:20
Last Modified: 11 Aug 2025 02:20
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/59461

Actions (login required)

View Item View Item