ISMI MAKARIMAL SAFFA, . (2025) ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KREATIVITAS PADA PEMBELAJARAN EKONOMI SISWA SMAN 9 BOGOR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
Cover.pdf Download (1MB) |
![]() |
Text
BAB I.pdf Download (461kB) |
![]() |
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (520kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (755kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (204kB) | Request a copy |
![]() |
Text
Daftar Pustaka.pdf Download (444kB) |
![]() |
Text
Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui analisis faktor-faktor yang mempengaruhi kreativitas belajar pada pembelajaran ekonomi siswa SMAN 9 Bogor. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui faktor yang mendominasi pada pembelajaran ekonomi di sekolah tersebut. Penelitian menggunakan mix method, yaitu campuran antara metode kuantitatif dan kualitatif. Metode kuantitatif dengan kuesioner sebagai alat pengumpulan data, serta metode kualitatif dengan menggunakan wawancara. Data kuesioner diolah menggunakan analisis faktor dengan bantuan software SPSS 25. Dari sembilan faktor yang diteliti dan dianalisis menggunakan analisis faktor, terbentuk empat faktor dominan, yaitu : (1) Faktor minat dan relevansi pembelajaran, (2) Faktor keaktifan dan partisipasi, (3) Faktor kemandirian dan dukungan orang tua, (4) Faktor problem solving mandiri. Sedangkan dari hasil wawancara, diketahui bahwa adanya keterkaitan yang kuat dan konsisten antara keempat faktor dominan yang dihasilkan dari analisis faktor. Dengan praktik dan strategi pembelajaran yang diterapkan oleh para guru di kelas. Secara keseluruhan, keempat faktor dominan tersebut saling mendukung dan membentuk fondasi penting dalam menciptakan proses pembelajaran ekonomi yang kreatif, partisipatif, mandiri, dan aplikatif. ***** Thesis. Jakarta. Economic Education Study Program, Faculty of Economics and Business, State University of Jakarta. 2025 This study aims to determine the analysis of factors that influence learning creativity in economics learning of students at SMAN 9 Bogor. This study was conducted to determine the dominant factors in economics learning at that school. The study used a mix method, namely a mixture of quantitative and qualitative methods. The quantitative method with a questionnaire as a data collection tool, and the qualitative method using interviews. The questionnaire data was processed using factor analysis with the help of SPSS 25 software. Of the nine factors studied and analyzed using factor analtsus, four dominant factors were formed, namely : (1) Interest and relevance of learning factors, (2) Activeness and participation factors, (3) Independence and parental support factors, (4) Independent problem solving factors. Meanwhile, from the result of the interviews, it was known that there was a strong and consistent relationship between the four dominant factors resulting from the factor analysis. With the learning practice and strategies implemented by teachers in the classroom. Overall, these four dominant factors support eacg other and form an important foundation in creating a creative, participatory, independent, and applicable economics learning process.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Agus Wibowo, S.Pd.,I. S.Pd., M.Pd. ; 2). Dicky Iranto, S.E., M.SE. |
Subjects: | Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas > Metode Belajar Mengajar Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas > Pendidikan Dasar dan Menengah |
Divisions: | FE > S1 Pendidikan Ekonomi |
Depositing User: | Ismi Makarimal Saffa . |
Date Deposited: | 13 Aug 2025 20:12 |
Last Modified: | 13 Aug 2025 20:12 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/60287 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |