PENGEMBANGAN MEDIA BUSYPOP UNTUK PEMBELAJARAN MEMBILANG 1-10 BAGI SISWA DENGAN HAMBATAN INTELEKTUAL RINGAN

RIZKA HANIMA HARUN, . (2021) PENGEMBANGAN MEDIA BUSYPOP UNTUK PEMBELAJARAN MEMBILANG 1-10 BAGI SISWA DENGAN HAMBATAN INTELEKTUAL RINGAN. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (761kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (332kB)
[img] Text
BAB 2.pdf

Download (568kB)
[img] Text
BAB 3.pdf

Download (537kB)
[img] Text
BAB 4.pdf

Download (875kB)
[img] Text
BAB 5.pdf

Download (125kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (265kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf

Download (5MB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan sebuah produk berupa media berbentuk buku yang bernama Busypop sebagai media pembelajaran membilang 1-10 bagi siswa hambatan intelektual ringan. Media ini dikembangkan berdasarkan kebutuhan media pembelajaran khusus terkait pembelajaran membilang 1-10. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode Research and Development (RnD) dengan model pengembangan ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation) yang meliputi tahap analisis kebutuhan, merancang media, mengembangkan rancangan media, implementasi media dengan melakukan validasi media, dan evaluasi media. Manfaat penelitian ini sebagai inovasi dalam pengembangan media pembelajaran matematika materi membilang 1-10 pada siswa dengan hambatan intelektual ringan. Validasi dilakukan oleh lima ahli dengan kriteria ahli media, ahli materi dan ahli kekhususan hambatan intelektual dengan perolehan rata-rata hasil yang dicapai adalah sangat baik, yaitu dengan persentase 85% dari 100%. Media ini mengalami kendala dalam tahap uji coba kepada siswa dengan hambatan intelektual ringan dikarenakan pandemi COVID-19. Dari nilai rata-rata yang didapatkan dapat ditarik kesimpulan bahwa media Busypop dinyatakan layak dan dapat digunakan sebagai media pembelajaran dalam membilang 1-10. This study aims to produce a product in the form of a book-shaped media called Busypop as a learning medium for counting number 1-10 for students with mild intellectual disability. This media was developed based on the needs of special learning media related to counting number 1-10 learning. The method used in this study is the Research and Development (RnD) method with the ADDIE development model (Analyze, Design, Development, implementation, and Evaluation) which includes the stages of needs analysis, designning media, developing media design, implementation media by conducting media validation, and media evaluation. The benefits of this research as an innovation in the development of mathematics learning media with counting 1-10 material for students with mild intellectual disability. The validation was carried out by five experts with the criteria of media experts, material experts, and special mild intellectual disability experts with the average results achieved being very good, with a percentage of 85% from 100%. This media experienced problems in the trial phase for students with mild intellectual disability due to the COVID-19 pandemic. From the average value obtained, it can be concluded that Busypop media is declared feasible and can be used as a learning medium in counting number 1-10.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Indina Tarjiah, M.Pd ; 2). M. Arif Taboer, M.Pd
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Khusus
Divisions: FIP > S1 Pendidikan Luar Biasa
Depositing User: Users 11984 not found.
Date Deposited: 15 Sep 2021 06:00
Last Modified: 01 Jul 2022 07:26
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/20554

Actions (login required)

View Item View Item