MODEL MEDIA PEMBELAJARAN KOSAKATA BAHASA ARAB MENGGUNAKAN SCRABBLE (PENELITIAN PENGEMBANGAN DI MAN 5 BOGOR)

AQIFAH, . (2023) MODEL MEDIA PEMBELAJARAN KOSAKATA BAHASA ARAB MENGGUNAKAN SCRABBLE (PENELITIAN PENGEMBANGAN DI MAN 5 BOGOR). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (462kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (568kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (499kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (332kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (420kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran Scrabble sebagai media pembelajaran kosa kata bagi siswa kelas X MAN 5 Bogor. Media ini terdiri dari 1 judul materi pada buku bahasa arab MAN 5 Bogor, yaitu : Pasar. Peneliti menggunakan metode penelitian pengembangan dengan model Dick & Carry dengan rumus ADDIE yang terdiri dari : analisis, desain produk, pengembangan produk, uji coba produk dan evaluasi produk. Pada tahap analisis kebutuhan, peneliti membagikan angket kepada 35 siswa kelas X MAN 5 Bogor dan 27 diantaranya (77,1%) mengatakan bahwa mereka membutuhkan media Scrabble untuk belajar kosa kata bahasa arab. Pada tahap desain, peneliti mendesain tampilan. Pada tahap pengembangan yaitu proses penilaian rancangan produk yang dilakukan dengan memberi penilaian dari ahli materi dan ahli media pembelajaran. Pada tahap implementasi (uji coba) peneliti melakukan pengujian kelayakan media Scrabble pembelajaran kosa kata bahasa arab. Pada tahap evaluasi, peneliti mengevaluasi produk berdasarkan hasil angket yang diberikan kepada 35 siswa kelas X MAN 5 Bogor. Berdasarkan hasil angket yang dibagikan kepada ahli materi, diperoleh rerata presentase skor 100% yang termasuk dalam kategori Sangat Layak dan dari ahli media diperoleh rerata skor 81% yang termasuk dalam kategori Sangat Layak dan evaluasi dari siswa diperoleh rerata skor 80% yang termasuk dalam kategori Sangat Layak. Dengan demikian, maka media Scrabble pembelajaran kosa-kata bahasa arab layak untuk digunakan siswa sebagai media pembelajaran dalam mempelajari kosa-kata bahasa arab. ********* The purpose of this study is to develop Scrabble media for learning vocabulary as a medium of learning to learn vocabulary for class X students of Islamic Senior High School 5 Bogor. This media consists of material in Arabic book at Islamic Senior High School 5 Bogor, namely: the market. Researcher used a development research method with a model Dick and Carry with the ADDIE formula consisting of: product analysis, product design, product development, product testing and product evaluation. At the needs analysis stage, researchers distributed questionnaires to students of Islamic Senior High School 5 Bogor and 27 of them (77,1%) said that they needed instructional Scrabble media to learn Arabic vocabulary. At the design stage, the researcher designed the appearance. At the development stage, namely the product design assessment process which is carried out by providing an assessment of material experts and learning media experts. At the implementation stage (testing) the researcher tested the feasibility of learning Scrabble media for Arabic vocabulary. At the evaluation stage, the researcher evaluates the product based on the results of a questionnaire given to 35 class X students of Islamic Senior High School 5 Bogor. Based on the results of the questionnaire that was distributed for material experts shows the average of score percentage is 100% “Very Decent” and from media experts shows the average of score percentage 81% “Very Decent” and evaluations from students shows the average of score percentage 80%. Thus, the Scrabble media for learning Arabic vocabulary is appropriate for students to use as a learning medium in learning Arabic vocabulary.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Nuruddin, M.A. ; 2). Hendrawanto, M.Pd.,M.A.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Users 20771 not found.
Date Deposited: 20 Sep 2023 01:27
Last Modified: 20 Sep 2023 01:27
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42764

Actions (login required)

View Item View Item